Izvēlne Izvēlne
LV

Toyota RAV4 svin 20 gadu jubileju

29.01.2014

Pirms 20 gadiem, 1994. gada martā Ženēvas Starptautiskajā auto izstādē pasaules priekškars tika vērts pirmās paaudzes Toyota RAV4 automašīnai – modelim, kas aizsāka jauna ēru 4x4 auto segmentā. Sākās RAV4 uzvaras gājiens, kas pārspēja pat pārdrošākās prognozes. Ieskatīsimies mazliet vēsturē.

Viss aizsākās 1989. gadā, kad Tokijas auto izstādē pirmo reizi tika izstādīts RAV-FOUR konceptauto, tādējādi iezīmējot Toyota vadlīnijas nākotnē plānotajam kompaktajam „parketa džipiņam”. Tiesa, šis konceptauto nebija nekas vairāk kā dizaina studijā tapis modelis. Pateicoties šī modeļa izstrādātāju entuziasmam, 1991. gadā tika dota „zaļā gaisma” projekta tālākai attīstīšanai, kura rezultāts visiem kļuva zināms 1994. gadā Ženēvas Starptautiskajā auto izstādē. Jaunā auto nosaukumam tika izmantots burtu salikums RAV - Recreational Active Vehicle with 4 Wheel-Drive (RAV4), burtiskā tulkojums „izklaidējošs aktīvs auto ar pilnpiedziņu”. Toyota jaunais ražojums bija pirmais kompaktais krossovers (transportlīdzeklis, kuram piemīt atšķirīgu automašīnu tipu īpašības), kas spēja piedāvāt visas moderno SUV (Sport Utility Vehicle) priekšrocības, piemēram, lielāku bagāžas nodalījumu, labāku pārskatāmību un visu četru riteņu piedziņu, teicamas manevrētspējas un degvielas ekonomiju. Īsāk sakot – visu labo un ērto lietu apvienojums vienā nelielā “autiņā”.

Pirmo RAV4 modeļu tirdzniecība tika sākta 1994. gada maijā Japānā un jau jūnijā RAV4 varēja iegādāties Eiropā, Āfrikā, Austrālijā un Dienvidamerikā. Sākotnēji tika lēsts, ka pārdošanas apjomi varētu sasniegt līdz 4500 automašīnas mēnesī, taču realitātē Toyota saņēma 8000 pasūtījumu uzreiz. Tas nozīmēja dubultot ražošanas jaudas. Priekšnojautas, ka ar šo SUV klases auto, kas paredzēts aktīvam dzīvesveidam un ērtai braukšanai pilsētā, būs trāpīts „desmitniekā”, izrādījās pareizas. Tiesa, pirms 20 gadiem tapušais modelis ievērojami atšķīrās no tā, ko pazīstam tagad. Pirmais RAV4 bija neliels, kompakts 3-durvju modelis, kas vizuāli ievērojami atšķīrās no tolaik pazīstamajiem agresīvajiem un masīvajiem 4x4 džipiem. RAV4 bija relatīvi mazs 2.0 litru dzinējs, tā garums bija 3.69m, kas ir mazāk nekā mūsdienu B-klases segmenta automašīnām, piemēram Toyota Yaris.

1994. gadā tika pārdotas 53 000 RAV4 automašīnas, nākamajā gadā šis skaits dubultojās un pārdošanas apjomi ar katru gadu kļuva arvien lielāki. 20 gadu laikā pasaulē pārdots vairāk nekā 5 miljoni šo auto un aptuveni 1.3 miljoni tieši Eiropas tirgum.

Gadu gaitā RAV4 no sākotnēji iecerētā nišas produkta ir kļuvis par globāli iekārojamu auto modeli ar savu zīmolu. Tiesa, augusi arī konkurence. Ja 2010. gadā kompaktajā SUV klasē, ko pārstāv RAV4, tika piedāvāti 10 atšķirīgi modeļi, šobrīd to jau ir 19. Turklāt SUV segments tirdzniecības ziņā joprojām ir viens no straujāk augošajiem Eiropā, piemēram, laikā no 2008. – 2013. gadam kopējais pārdošanas apjoms ir palielinājies par 36%. Joprojām saglabāta arī koncepcijas galvenā ideja – tas joprojām tiek pozicionēts kā drošs un uzticams auto aktīva dzīvesveida cienītājiem, ērti manevrējams pilsētas apstākļos, ir pietiekami ekonomisks un ietilpīgs.

Pagājušajā gadā pie saviem cienītājiem devies jau ceturtās paaudzes RAV4, kas ievērojami atšķiras no saviem priekšgājējiem. Bez izmaiņām palikusi tikai riteņu bāze, viss pārējais ir absolūti jauns un veidots, ievērojot to, ko vēlas klienti. Auto ir mainījies gan vizuāli, gan tehniski, aprīkots ar jaunākajām tehnoloģijām, tas kļuvis par cienīgu pretendentu dažādām autopasaules nominācijām.