Izvēlne Izvēlne
LV

Riepas

TOYOTA ZIEMAS RITEŅI

Kas ir drošas braukšanas pamatā? Teicamas kvalitātes riepas, pareiza ātruma izvēle, loģiska domāšana un veselais saprāts. Lai izvēlētos automašīnai piemērotākās riepas, jāņem vērā gan automašīnas vai riepu ražotāja ieteikumi, gan arī jūsu prasības, vēlmes un apstākļi, kādos riepas tiks izmantotas. „Amserv Motors” piedāvā iegādāties pasaules vadošo riepu ražotāju izstrādājumus gan ziemas, gan vasaras sezonai.

Svarīgi zināt: Ziemas riepas

Ziemas riepu izmantošana. Saskaņā ar Latvijas Ceļu satiksmes noteikumiem tās atļauts izmantot, sākot ar 1. oktobri. No 1. decembra līdz 1. martam automobiļiem, kuru masa ir līdz 3,5 tonnām, obligāti jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām. Laikā no 1. oktobra līdz 1. maijam atļauts izmantot ziemas riepas ar radzēm.

Ziemas riepu veidi

Bezradžu riepas - frikcijas vai lameļu tipa riepas, kas piemērotas mainīgiem un skarbiem ziemas apstākļiem (Baltija, Skandināvijas valstis). Atļautais braukšanas ātrums parasti nepārsniedz 170 km/h, un tas jāņem vērā, dodoties uz Eiropu, kur arī ziemas laikā braukšanas apstākļi nereti ļauj sasniegt ātrumu ap 200 km/h.

Bezradžu riepas maigākam ziemas klimatam (Centrāleiropas valstis). Atļautais braukšanas ātrums parasti ir līdz 190 km/h, bet iespējams arī līdz 240 km/h (dārgākiem riepu modeļiem).

Riepas ar radzēm – piemērotas skarbiem ziemas apstākļiem. Atļautais braukšanas ātrums – vidēji līdz 190 km/h, bet to īstenot ir grūti, jo ar šāda veida riepām lielā daļā Rietumeiropas valstu braukt ir aizliegts.

Radžojamas riepas – riepas ar radžu caurumiem, kur var iestrādāt radzes. Paredzētas skarbiem ziemas apstākļiem. Atļautais braukšanas ātrums – tāpat kā rūpnīcā radžotām riepām – līdz 190 km/h.

Atgādināsim, ka ziemas riepas protektora minimālajam dziļumam ir jābūt lielākam par 4 mm. Jaunas ziemas riepas protektora dziļums ir 8-12 mm.

Svarīgi zināt: Vasaras riepas

Vasaras riepu izmantošana. Saskaņā ar Latvijas Ceļu satiksmes noteikumiem tās atļauts izmantot, sākot ar 1. martu. No 1. maija līdz 30. septembrim ceļu satiksmē aizliegts izmantot riepas ar radzēm.

Vasaras riepas no ziemas riepām atšķiras ne vien ar protektora zīmējumu, bet pati galvenā to atšķirība ir riepu veidojošās gumijas sastāvā. Vasaras riepām šis sastāvs ir ievērojami cietāks un noturīgāks tieši pret augstākām temperatūrām. Apmēram +5-10 grādi pēc Celsija ir tā temperatūras robeža pie kuras vasaras riepas sāk kļūt "cietas" un neelastīgas, pārstājot nodrošināt tikpat labu saķeri kā pie augstākām temperatūrām. Savukārt, ziemas riepas, izmantojot virs šīs temperatūras, sāk kļūt pārlieku "mīkstas", protektora dilšana palielinās pat vairākas reizes un mašīnas sasaiste ar ceļu kļūst ievērojami svārstīgāka. Šī iemesla dēļ ir bīstami "nobraukt vecās ziemenes vasarā" taupības nolūkā, jo ceļa līkumos mīkstās un pārlieku elastīgās ziemas riepas pieļaus ievērojamāku automašīnas sasvēršanos, bet "kūstošais" protektors var zaudēt saķeri ar ceļu tieši tāpat kā pie zemākām temperatūrām saķeri zaudē pārlieku cietību ieguvušās vasaras riepas.

Jaunas vasaras riepas iegādājamas tad, ja līdz šim lietotajām protektora dziļums ir sasniedzis 1.6 mm. Jaunas vasaras riepas protektora dziļums vidēji ir 8mm. Speciālisti gan rekomendē negaidīt līdz riepa nodilusi līdz minimālajam atļautajam dziļumam un iegādāt tās savlaicīgi. Kā zināms, jo mazāks protektora dziļums, jo samazinās riepas saķere ar ceļa virsmu un tas var radīt ļoti bīstamas situācijas.

Riepu apzīmējumi

Parasti mēs reti aizdomājamies par cipariņiem, kuri redzami riepu sānos, tomēr daudzās dzīves situācijās kaut nelielas zināšanas par tiem var būt ļoti noderīgas. Īpaši tad, ja mašīna tiek lietota darba vajadzībām, sīku kravu pārvadāšanai vai tālākiem izbraucieniem.

Piemērs: P215/65R15 95H

Riepas tips (P) – riepas pareizais lietojums, šajā gadījumā pasažieru automašīnām.

Riepas platums (215) – platums milimetros no viena sāna līdz otram.

Riepas augstums (65) – riepas profila (sānu malas) augstums procentuālajā attiecībā pret platumu. 65 nozīmē to, ka profila augstuma attiecība ir 65% no riepas platuma.

Riepas uzbūve (R) – šajā gadījumā radiālā riepa, kas nozīmē to, ka riepas karkasu veido kordu armatūra. „B” apzīmē diagonālo riepu – riepas karkasu veidojošie korda slāņi novietoti diagonāli no aploces malas pret otru aploces malu un konstrukcijas stiprības nolūkos ir šķērsām viens pret otru.

Diska diametrs (15) – platums no vienas diska malas līdz otrai. Šī diska izmērs ir 15 collu.

Kravnesības indekss (95) norāda uz maksimālā svara nosacītu rādījumu, ko iztur riepa ar pareizu gaisa spiedienu.

Ātruma koeficients (H) – maksimālais riepas darbības ātrums. Šajā gadījumā maksimālais ātrums ir 210 km/h.

DOTASV Transporta Departamenta noteiktais riepu identifikācijas numurs, ietver arī četrciparu kodu, kas apzīmē riepas izgatavošanas datumu, piemēram, 0111 = 2011. gada 1. nedēļa.

TWIprotektora nodiluma rādītājs.

M + Sapzīmējums ziemas riepām (dubļi + sniegs jeb Mud+Snow).