Izvēlne Izvēlne
LV

Jaunā Toyota GT 86 – kā atmiņas un atgriešanās pie pārbaudītām vērtībām

03.12.2011

Ženēvas autosalona viena no spožākajām debijām - sportiskā kupeja Toyota GT86. Patiesībā šo auto jau sen gaidīja visā pasaulē un Toyota atgriešanās pie savām sportiskajām „saknēm” radījusi priecīgu noskaņu visiem, kam tuvs sportisks un dinamisks braukšanas stils. GT86 jau var izmēģināt Amserv Motors Toyota salonā Rīgā, Krasta ielā 3.

Toyota GT86 ir kompakts, 2+2 sporta auto ar zemu smaguma centru un aizmugurējo piedziņu un priekšā iebūvētu 2 litru „boksera” tipa motoru. Auto aerodinamiskais izskats vedina uz domām par ātrgaitas maģistrālēm un patiesībā mantots no agrākajiem Toyota sportiskajiem priekšgājējiem, kas arī bija gana kompakti, ar nelielu svaru un laikmetam atbilstošu jaudu.

Jaunais, sportiskais auto ir 4240 mm garš, 1285 mm augsts, 1775 mm plats un tā riteņu bāze ir 2570 mm. Šie izmēri GT86 padara par viskompaktāko 2+2 sporta auto mūsdienās. Gan motors, gan vadītāja sēdvieta ir maksimāli izvietoti virzienā uz aizmuguri un maksimāli zemu, nodrošinot vislabāko balansu. Svara sadalījums starp asīm šim auto ir teju ideāls 53:47 un nodrošina GT86 arī izcili zemu smaguma centru - tikai 460 mm. Ražotājs GT86 padarījis par maksimāli vieglu auto svara ziņā, kas autovadītājam ļauj daudz labāk saglabāt stabilitāti manevrējot līkumos. Auto balstiekārtas konstrukcijai izmantoti tradicionālie MacPherson statņi priekšējā daļā un tikpat klasiskā dubultsviru piekare aizmugurē. Auto komplektējas ar 17 collu riteņiem, kas aprīkoti ar jaudīgām ventilējamām disku bremzēm.

GT86 ir īpašs ar savu dzinēju – tas ir pasaulē pirmais horizontāli opozitīvais D-4S četru cilindru „boksera” tipa 2 litru (1998 cm3) motors. Savu maksimālo jaudu – līdz 200 ZS, tas sasniedz pie dzinēja apgriezieniem 7000 apgr./min, bet maksimālais griezes moments 205 Nm tiek sasniegts pie 6600 apgr./min. Attiecībā uz motoru, Toyota ražotāji kopīgā attīstības programmā veiksmīgi sadarbojušies ar kolēģiem no Subaru un GT86 dzinējs ir teicams abu sadarbības rezultāts. Turklāt horizontālo četrcilindru dzinēju var kombinēt ar sešu pārnesumu manuālo vai sešu pārnesumu automātisko transmisiju Manuālās transmisijas pārslēga svira nodrošina ātru un precīzu pārslēgšanos, savukārt automātisko transmisiju iespējams kontrolēt ar īpašiem pārnesumu pārslēdzējiem aiz stūres. Jāpiemin, ka sadarbība ar Subaru GT86 tapšanā ir bijusi īpaši cieša, jo Subaru vienlaikus ar Toyota piedāvā gandrīz pilnīgi identisku sporta kupeju – Subaru BRZ, savukārt Toyota ASV tirgum piedāvās šo pašu auto arī zem sava Scion zīmola.

Runājot par GT86 vizuālo ietērpu, jāatzīmē ne tikai tā sportiskais izskats kopumā, bet dizaineru vēlme auto piešķirt izteiktu individuālu atpazīstamību. Pieminēšanas vērts ir iespaidīgais ventilācijas režģis auto priekšpusē, kas uzskatāmi pasvītro auto dizaina vienlaikus izsmalcinātās un ekspresīvās formas līnijas. Kāds no pasaules auto apskatniekiem pat atļāvies šo auto izskata ziņā pielīdzināt „skorpionam”, protams, pozitīvā nozīmē. Salona ērtību ziņā – viss iekārtojums veidots centrējoties uz auto vadītāju, kā jau tas pieklājas īstam drivers car. Šim mērķim kalpo virkne ergonomisku un parocīgu risinājumu, piemēram, sporta stūre, kuras diametrs ir 365 mm, kas ir mazākā līdz šim izmantotā stūre Toyota ielas automašīnām. Labi pārskatāms instrumentu panelis, kas izkārtots ap lielu tahometru, kas ir paneļa centrālais elements. Rezultātā iegūta labāka paneļa pārredzamība un ērta rādījumu nolasīšana. Papildu salonu rotā melns griestu pārsegums, sarkanas vīļu nošuves, oglekļa šķiedru apdare, alumīnija pedāļi un citi papildinājumi, kas auto iekšējo interjeru padara maksimāli sportisku un arī ikdienā braucot uz lielveikalu, piešķir apziņu, ka brauc ar īstu sporta auto.

Toyota GT86 zināmā mērā atkārto teju pirms 50 gadiem aizsāktās Toyota sporta automašīnu tradīcijas. 1962. gadā tapa modelis Sports 800, kurā pirmo reizi tika izmantots priekšā novietotais horizontāli opozitīvais divu cilindru „boksera” tipa dzinējs ar aizmugures piedziņas shēmu. Kopš tā laika Toyota sporta automašīnu ražošanā ir uzkrāta ievērojama pieredze. Tapuši dažādi modeļi ar priekšā novietotiem dzinējiem un aizmugures piedziņu. Piemēram, 1965. gadā arīdzan Tokijas autošovā tika prezentēta lieliskā 2000 GT kupeja ar 2.0 litru dzinēju un sešiem rindā novietotiem cilindriem, kas nelielā sērījā sadarbībā ar Yamaha, izgatavota no 1967 līdz 1970 gadam un ir kļuvusi par kolekcionāru iemīļotu “sapņu auto”. Ar šo auto tika nostiprināta Toyota kā sporta automobiļu ražotāja pasaules reputācija.

1971. gadā pasaulei tika pieteikti pirmie Celica modeļi ar aizmugurējo riteņu piedziņu – šie auto sportiskā braukšanas stila piekritēju vidū iemantoja atzinību par savu īpašo izveicīgumu. Vēl klajā tika laistas četras Supra paaudzes, kur tikai izmantoti sešu rindā novietotu cilindru dzinēji un aizmugures piedziņa. Par vislabāk vadāmo sporta automobili savulaik atzina 1984. gadā ražoto MR2, bet par Toyota GT86 iedvesmotāju kļuva Corolla Levin AE86. Visā tās ražošanas laikā no 1983. – 1987. gadam šis auto tika uzskatīts par labāko izvēli izmantošanai autosacīkstēs. Corolla Levin AE86 raksturīgākās iezīmes bija priekšā novietots dzinējs, aizmugures piedziņa, kompakti gabarīti, viegls svars, nevainojams līdzsvars un izcila jaudas-svara attiecība. GT86 atsauc atmiņā lielisko Corolla Levin AE86 un piedāvā vēl plašākas iespējas augt un pilnveidoties kopā ar savu īpašnieku.